روانشناس خوب

یک روانشناس خوب چه ویژگی هایی دارد؟

در دنیای پر سرعت و پیچیده امروز، نقش روانشناسان به عنوان راهنما و تفکر کننده در زمینه‌های روانشناسی و رفتار انسانی بسیار حائز اهمیت است. از افرادی که در این حوزه به عنوان “روانشناس خوب” شناخته می‌شوند، انتظار می‌رود که ویژگی‌های خاصی به همراه داشته باشند که به آنها این امکان را می‌دهد که با تکیه بر این توانایی ها همراه تاثیر گذاری برای افراد، در گذر از این زندگی پر از چالش و استرس باشند.

روانشناس خوب، در ابتدا بایستی دارای دانش کافی در زمینه‌ی روانشناسی باشد. این دانش شامل نظریات و مدل‌های مختلف روانشناسی، تاریخچه‌ی رشته، رویکردهای مختلف به درمان و مشاوره، و آخرین تحقیقات در حوزه‌های مختلف روانشناختی می‌شود. این سطح از دانش، به روانشناس امکان می‌دهد تا به تحلیل دقیق‌تری از مشکلات روانی بپردازد و راه‌حل‌های مؤثرتری را ارائه دهد.

و اما در ادامه به مهم ترین ویژگی های یک روانشناس خوب میپردازیم:

 

۱. رعایت و حفظ رازداری

اولین شرط مهارت یک روانشناس رعایت اصل رازداری است. یک روانشناس با تجربه مسائل مراجع خود را برای اطرافیان او بازگو نمی کند. درمانگر با برقراری ارتباطی حرفه ای و ایجاد فضای امن و اعتماد آمیز موظف است رازهای مراجع را نزد خود حفظ کند.

۲. مرزبندی، حفظ و احترام به حریم خصوصی

روانشناس موظف است مرز درست و اصولی بین خود و مراجع را مشخص و حفظ کند. یک روانشناس خوب، از زندگی شخصی خود صحبت نمی کند و با سوگیری، عقاید شخصی خود را وارد اتاق درمان نمی کند. همچنین روانشناس اجازه ی ورود به مسائل خصوصی مراجع بدون رضایت او‌ را ندارد.

۳. پرسش های اصولی و مرتبط با درمان

معمولا ابتدای هر جلسه ی درمانی، موضوع مورد بحث مشخص می شود. روانشناس می تواند با پرسیدن سوال های باز (با پاسخ های طولانی) و یا سوال های بسته (با پاسخ بله یا خیر) اطلاعات خود را برای رسیدن به تشخیص کامل کند. در نتیجه، یک روانشناس با تجربه از سوال های بی ربط به خصوص آن دسته از سوال هایی که مرزبندی را رد می کنند استفاده نمی کند.

۴.مهارت بالا در شنوندگی

مراجعین معمولا برای تخلیه ی افکار، احساسات و فشارهای روانی خود و دریافت راهکارهای روانشناختی به اتاق درمان وارد می شوند. یکی از مهم ترین ویژگی های یک روانشناس خوب این است که برای ارائه ی راهکارهای متناسب با موضوع اصلی نتنها به خوبی به صحبت های مراجع گوش کند بلکه با استفاده از جملات تأییدی و رفتار خود مثل نگاه کردن و سر تکان دادن به نشانه ی تأیید این اطمینان را به او بدهد که متوجه تمامی حرف های او شده است.

۵.همدلی و تعهد به روند درمان

همدلی یعنی درک آنچه که مراجع تجربه می کند. روانشناس خوب کسی است که بتواند مسائل را از زاویه ی دید مراجع مورد بررسی قرار داده و همچنین با توضیحات کامل روند و تعداد جلسات درمانی، آگاه سازی درمانجو در مورد مسئله ی اصلی و همچنین رسیدن به توافق درمانی تعهد بین خود و درمانجو را افزایش دهد. حضور به موقع در جلسات درمان می تواند تعهد روانشناس را به اثبات برساند.

۶.عدم سوگیری، قضاوت و حفظ احترام به مراجع

یک روانشناس ماهر اجازه ی قضاوت، سرزنش و یا تحمیل نظر شخصی خود را به مراجع ندارد. روانشناس از نظر حرفه ای نباید بدون بررسی دقیق و منطقی موضوع در مورد یک مسئله پافشاری یا جانبداری کند.

کلام آخر:
از دیگر ویژگی های یک روانشناس ماهر این است که کلامی علمی، فن بیانی حرفه ای و ظاهری آراسته داشته باشد. همچنین فقط با مراجع رابطه ای درمانی برقرار کند و با درمانجوی خود وارد تجارت نشود.
در چیدمان اتاق او تمامی اصول حرفه ای رعایت شده تا محیطی امن را برای مراجع تداعی کند.

مراجع می تواند برای اطمینان از صلاحیت حرفه ای درمانگر خود، سوابق تحصیلی، دوره های آموزشی، عضویت و پروانه ی اشتغال او‌ را جست و جو و مطالعه کند.