افزایش احساس امیدواری

راهنمای عملی برای افزایش احساس امیدواری و امید به زندگی

 

امید چیست؟

امید (Hope) یک حالت روانی مثبت است که بر اساس اولویت ها و اهداف قابل دسترس تعیین می شود، همچنین احساس امیدواری (Hopefulness) به معنای حس خوشایندی است که نسبت به آینده‌ی خود داریم و امید به زندگی در واقع متوسط سال هایی است که یک فرد انتظار دارد بتواند‌ به زندگی خود ادامه دهد.
افرادی که احساس امیدواری بالایی دارند می توانند در شرایط بحرانی و سخت نیز این احساس خوشایند را در ذهن خود حفظ کنند. به دنبال شیوع ویروس کرونا و تجربه ی عوارض و فشار های حاصل از این بیماری، میزان آسیب های روانی افزایش و حس امیدواری و امید به زندگی کاهش یافته است.
طبق آمارها نرخ امید به زندگی در سال ۱۴۰۲ در ایران ۷۴ سال اعلام شده است. این آمار نیاز به افزایش امیدواری و امید به زندگی را در جمعیت عمومی نشان می دهد.

اما برای افزایش احساس امیدواری و امید به زندگی چه باید کرد؟

۱. برای زندگی خود هدف های مشخصی داشته باشید. شما می توانید مزایای رسیدن به آن ها را برای خود مشخص کنید. توجه داشته باشید که اهداف انتخابی شما باید قابل دسترس باشد. بهتر است اهداف را بر اساس کوتاه ترین زمان رسیدن به آنها و دستیافتنی بودن اولویت بندی کنید.

۲. در مورد توانایی های خود آگاهی و شناخت درست پیدا کرده و به آنها باور داشته باشید.

۳. عملکرد خود را ارزیابی کنید. جنبه های مثبت عملکرد خود را بشناسید و تقویت کنید. اگر عملکردتان منفی بود تغییر مسیر داده و از خود بپرسید چطور می توانم در مسیرم تغییر ایجاد کنم؟ سپس چند راهکار پیشنهادی طراحی کرده و متناسب با شرایط خود، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

۴. تفکر خلاق و مهارت حل مسئله که از مهم ترین موارد مهارت های زندگی هر فرد هستند را در خود تقویت کنید. این دو مهارت به شما کمک می کنند که بتوانید بهترین مسیر را برای خود انتخاب کنید و با قدرت بیشتری برای
رسیدن به اهداف خود تلاش کنید.شما می توانید برای تقویت این مهارت ها از کتاب ها یا کارگاه های روانشناسی کمک بگیرید.

۵. به این سوال پاسخ دهید: منبع کنترل شما چیست؟
اگر پاسخ شما معطوف به منابع بیرونی باشد (محیط و اطرافیان بر حالات روحی و تصمیم گیری های شما اثر دارند) یعنی اراده ی شما در دست محیط است بوده و شما سلطه پذیر هستید در نتیجه با کوچکترین اتفاق ناخوشایند بهم میریزید و ناامید می شوید.
پس پیشنهاد می شود برای بهبود شرایط ذهنی و روحی خود، منبع کنترل خود را از بیرون به درون منتقل کرده، رویدادها را نتیجه ی تفکر و تصمیم خود دانسته و مسئولیت زندگیتان را بپذیرید.

۶.برای انجام منظم تفریحات روزانه، خود را متعهد کنید. از تفریحات مورد علاقه ی خود لیستی تهیه کرده تا در زمان های مشخص از آنها استفاده کنید.جالب است بدانید مهربانی به دیگران از تفریحات ساده و بدون خرجی است که طی تحقیقات جدید نشان داده نواحی به خصوصی از مغز را فعال کرده و این حس را به وجود می آورد که انگار به شما محبت شده است. همین احساس باعث تجربه ی هیجانات مثبت و افزایش احساس امیدواری می شود.

نتیجه‌گیری:
افزایش احساس امیدواری نیازمند تمرین و تلاش است. با تعیین اهداف و اولویت بندی آنها، شناخت توانایی ها،ارزیابی عملکرد ،افزایش حل مسئله و تفکر خلاق و همچنین به کمک شرکت در کارگاه های روانشناسی و در نظر گرفتن تفریحات روزانه می‌توانید این احساس خوشایند را در خود تقویت کنید. امید به زندگی نیز در پی افزایش این احساس در انسان پدیدار می شود.