رهایی از احساس غم

راهنمای عملی برای رهایی از احساس غم

 

غم چیست؟

غم یا اندوه احساسی ناخوشایندی است که معمولا در واکنش به از دست دادن یا فقدان تجربه می شود. احساس غم باعث تجربه ی عدم لذت، بی انگیزگی و اختلال در کیفیت و کمیت خواب شبانه می شود و در طولانی مدت احساسی ناتوان کننده خواهد بود که بسیاری از جنبه های زندگی فرد را در بر می گیرد. همچنین افزایش میزان اندوه در طولانی مدت می تواند منجر به افسردگی شود.

اما برای کنترل و رهایی از غم چه کارهایی را می توان انجام داد؟

۱. آزمایش های پزشکی لازم برای چکاپ کامل بدن را جدی بگیرید!

تغییراتی هورمونی، اختلال در کارکرد غده ی تیروئید، ابتلا به برخی بیماری های جسمانی که همراه با درد زیادی هستند باعث تجربه ی اندوه می شوند که با برطرف کردن آنها این احساس نیز برطرف می شود.

۲. برای افزایش دستاوردهایی متناسب با سن خود برنامه ریزی و تلاش کنید.

نداشتن دستاوردهای با ارزش در سنین جوانی باعث ایجاد اندوه شده و فرد را به سمت ناامیدی می برد. اما رسیدن به نتایج مطلوب می تواند به جای غم، احساس شادی و امیدواری را تقویت کند.

۳. خاطرات تلخ و مسائل حل نشده را حل کنید.

اگر خاطرات تلخی از گذشته ی خود دارید، به کمک یک روانشناس زخم ها و شکست های درمان نشده را درمان کنید. زیرا این خاطرات تلخ و مسائل حل نشده در گذر زمان ممکن است آسیب جدی سلامت روان شما وارد کنند.

۴. برای هر حرکت مثبت خود پاداشی کوچک در نظر بگیرید.

رسیدن به پاداش، انگیزه ی شما را برای ادامه تقویت کرده و به جای احساسات منفی، احساسات مثبت را در شما به وجود می آورند ، پس با خودتان کمی مهربان باشد که اصلی ترین مشوق هر کس خود اوست.

۵. برنامه روزانه خود را خانه تکانی کنید!

در برنامه ی روزانه ی خود فعالیت های مفید انجام داده و سبک زندگی خود را از منفعل به فعال تبدیل کنید. ایجاد تغییرات مثبت و سبک زندگی سالم ، ذهن شما را به سمت تجربه ی احساسات مثبت برده و احساس اندوه را از بین می برد.

کلام آخر:

وجود افکار منفی، سابقه ی خانوادگی در ابتلا به افسردگی ، بحران میانسالی و تجربه ی سالمندی، سوگ، ورشکستگی و طلاق از جمله موقعیت هایی هستند که در بسیاری از موارد تجربه ی احساس غم شدید را به دنبال داشته و ممکن است منجر به ابتلا به افسردگی شوند. اگر فردی بیش از ۲ هفته به صورت مداوم اندوه شدید را تجربه کرده به طوری که تغییر در میزان اشتها و وزن، چرخه ی خواب، عملکرد اجتماعی، احساس گناه و عدم لذت را به دنبال داشته باشد پیشنهاد می شوند حتما برای حل مسئله ی خود به روانشناس مراجعه کند.